RAM alwéér de geest aan het geven

Door BeefHazard op zaterdag 19 januari 2013 18:06 - Reacties (21)
Categorie: -, Views: 4.666

Het is weer eens zover. Het hele circus gaat weer beginnen want mijn RAM begint alweer de geest te geven. Twee maanden geleden heb ik nieuw RAM gehad (8GB G.Skill Ripjaws) omdat mijn eerste set het na een jaar had begeven. 1 van de twee latjes was totaal corrupt. Als ik deze er in zette, weigerde mijn systeem te booten. Had ik de ander er in, dan bootte hij met 4GB aan geheugen. Een grap die me een kleine ¤5 heeft gekost, niet veel maar ach. ¤2,50 voor de verzending terug naar Salland (Winkel die een topservice heeft btw :)) en ¤15 voor vervangend RAM dat ik aan de straatstenen niet meer kwijt kon en voor ¤12,50 maar heb laten gaan. Ik was blij dat mijn RAM weer terug was, want het is erg mooi RAM (Ja, het oog wil ook wat) en ik heb tegenwoordig een H100 dus hoef ik niet te stoeien met RAM dat niet onder een koeler past.

Nu komt het grote probleem: Het gaat alweer mis. Na een tijdje wilde mijn computer niet meer booten, precies op dezelfde manier als eerder. Dus ik wissel mijn RAM van plek en hij gaat aan. Windows geeft echter aan slechts 4GB te lezen. Verdorie! Dus dit RAM zal ook weer terug moeten. Ookal heb ik me wel bedacht niet meer 8GB te kopen ergens maar gewoon 4GB van mijn vader zijn computer te lenen :). Toch vraag ik me af: Kan het zijn dat mijn moederbord mijn geheugen keihard aan het slopen is? Zeg wat je denkt!

Gelukkig geeft G.Skill levenslange garantie en kan ik lekker RMA's blijven vragen tot ze er bij neervallen.

EDIT: FIXED! Zie comments :D

Volgende: Vakantieposts: gewenst of ongewenst? 07-'13 Vakantieposts: gewenst of ongewenst?
Volgende: Een kijkje in de keuken bij SimFlying Amsterdam 01-'13 Een kijkje in de keuken bij SimFlying Amsterdam

Reacties


Door Tweakers user PilatuS, zaterdag 19 januari 2013 18:09

RAM gaat niet zo heel vaak kapot. De kans dat het dus 3x achter elkaar gebeurt is heel erg klein. Dan moet iets anders het wel slopen zou je zeggen. Dit kan dan eigenlijk alleen het moederbord zijn.

Door Tweakers user Slurpie, zaterdag 19 januari 2013 18:26

Voltages eens nakijken?

Door Tweakers user Xessive, zaterdag 19 januari 2013 18:33

Heb je geen last van condensvorming op die latjes / dat latje wat kapot is!? Is het toevallig diegene die direct onder de koeler hangt?

Door Tweakers user BeefHazard, zaterdag 19 januari 2013 18:42

Mijn conclusie: Verder kijken dan mijn neus lang is. Ik bedacht me dat het altijd fout ging op 1 bepaald slot, nummertje 1. Dus ik steek het andere latje in slot nummertje 2, en plots wordt er 8GB herkend. Dit langlopende mysterie is dus nu opgelost :D

Door Tweakers user ChickMagneet, zaterdag 19 januari 2013 18:48

Tja, dan kan je toch beter een Mac kopen! :+

Door Tweakers user BeefHazard, zaterdag 19 januari 2013 18:54

ChickMagneet schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 18:48:
Tja, dan kan je toch beter een Mac kopen! :+
Ja, die zijn veel sneller, beter, goedkoper en bruikbaarder dan een PC! Ook onderdelen vervangen vind ik zo heerlijk aan een Mac!

Door Tweakers user DefLite, zaterdag 19 januari 2013 18:57

Zou je niet gewoon je moederbord RMA'en voordat de andere bankjes ook naar de klote zijn?

Door Tweakers user BeefHazard, zaterdag 19 januari 2013 19:00

DefLite schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 18:57:
Zou je niet gewoon je moederbord RMA'en voordat de andere bankjes ook naar de klote zijn?
Eerlijk gezegd ben ik daar zowel te lui voor als te druk voor. RAM voor garantie terugsturen kan nog, dat valt makkelijk even te vervangen maar ik kan niet zomaar even mijn moederbord, en daarmee mijn hele PC een week kwijt zijn. Daar is de PC te belangrijk voor.

Door Tweakers user messed-up, zaterdag 19 januari 2013 19:33

ChickMagneet schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 18:48:
Tja, dan kan je toch beter een Mac kopen! :+
Mijn Mac Pro is overleden. Volgens jouw logica kan ik die dus beter vervangen door een ander merk. :+

Door Tweakers user Elite25, zondag 20 januari 2013 11:48

Temperatuur probleem of ESD probleem waarschijnlijk..

Gebruik je wel een ESD polsbandje als je onderhoud pleegt?

Geheugenmodules gaan nooit direct kapot. Elektrische Statische schade merk je pas na weken of maanden.

Kan ook zijn, dat je machine te veel stof hapt of dat de airflow foutief is.

DISCLAIMER: Ik zit nu te "theory-craften". Ik heb geen zicht op wat er echt mis gaat.

Door Tweakers user eL_Jay, zondag 20 januari 2013 14:21

ESD is volgens mij overrated. Het is een risico, maar zolang je geen poly-kleding aan hebt, op een furry rug staat of een opgewonden standje bent, volstaat (mijns inziens) een periodieke contact met een radiator.

Door Tweakers user Luuk1983, maandag 21 januari 2013 13:46

eL_Jay schreef op zondag 20 januari 2013 @ 14:21:
ESD is volgens mij overrated. Het is een risico, maar zolang je geen poly-kleding aan hebt, op een furry rug staat of een opgewonden standje bent, volstaat (mijns inziens) een periodieke contact met een radiator.
Let wel op dat je de radiator op een stuk aanraakt waar geen verf zit. En nog belangrijker: tegenwoordig zijn veel verwarmingsbuizen van plastic, waardoor je je ook daar aan niet kan ontladen. Ik raak meestal even de aarde van een stopcontact aan. Dat zou voldoende moeten zijn.

Door Tweakers user ChojinZ, maandag 21 januari 2013 14:48

eL_Jay schreef op zondag 20 januari 2013 @ 14:21:
ESD is volgens mij overrated. Het is een risico, maar zolang je geen poly-kleding aan hebt, op een furry rug staat of een opgewonden standje bent, volstaat (mijns inziens) een periodieke contact met een radiator.
Dat klopt. Het is ook overrated. Kheb honderden, zoniet, duizenden memory upgrades gedaan en dat is altijd goed gegaan. In de winter, met wolle trui, op een syntetische vloerbedekking zonder polsbandje. Nooit problemen gehad.

Nu kan het uiteraard wel fout gaan. Maar in de praktijk komt dat zelden voor is mijn ervaring...

Door Tweakers user Serellyn, dinsdag 22 januari 2013 15:14

BeefHazard schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 18:54:
[...]

Ja, die zijn veel sneller, beter, goedkoper en bruikbaarder dan een PC! Ook onderdelen vervangen vind ik zo heerlijk aan een Mac!
Sarcasme +1 :D

Door Tweakers user Jel014, dinsdag 22 januari 2013 17:24

Ik heb een zelfde soort probleem gehad, alleen heb ik toen ook het moederbord nog twee keer verwisseld waarna ik nog steeds af en toe blue screens kreeg en als ik iets wilde installeren, dat mn pc zei dat de files corrupt waren (terwijl ze gewoon van een cd af kwamen). Momenteel heb ik het nog steeds niet gefixt, maar het kan zijn dat het de geheugencontroller op je cpu is, denk ik.

Door Tweakers user BeefHazard, dinsdag 22 januari 2013 17:26

Jel014 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 17:24:
Ik heb een zelfde soort probleem gehad, alleen heb ik toen ook het moederbord nog twee keer verwisseld waarna ik nog steeds af en toe blue screens kreeg en als ik iets wilde installeren, dat mn pc zei dat de files corrupt waren (terwijl ze gewoon van een cd af kwamen). Momenteel heb ik het nog steeds niet gefixt, maar het kan zijn dat het de geheugencontroller op je cpu is, denk ik.
CPU's gaan zelden stuk. Kan gebeuren natuurlijk, maar de kans is vrijwel nihil. En ik heb een Sandy Bridge B3 stepping, waarin ze extra goed naar de geuhencontroller gekeken hebben.

Door Tweakers user Rey Nemaattori, woensdag 23 januari 2013 14:22

ChickMagneet schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 18:48:
Tja, dan kan je toch beter een Mac kopen! :+
Sterkte met het vervangen van je RAM dan :X

Door Tweakers user Thalaron, woensdag 23 januari 2013 21:00

Rey Nemaattori schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 14:22:
[...]


Sterkte met het vervangen van je RAM dan :X
Dat is nu net het enige dat WEL makkelijk te vervangen is bij een Mac :D (iMac althans)

Door Tweakers user partsineed, donderdag 24 januari 2013 10:12

Bij mij ook slot 1 kapot , deed er wel 2 dagen over om dat te vinden.
Werd af en toe maar 4 gb gezien en random BSOD , JA BSOD JA !!
En dat op Win7.

Gebruik nu slot 3 en 4 en gaat prima.

Door Wim, vrijdag 05 april 2013 13:15

PilatuS schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 18:09:
Dan moet iets anders het wel slopen zou je zeggen. Dit kan dan eigenlijk alleen het moederbord zijn.
Kan even goed de voeding zijn die zoiets veroorzaakt.

Door Tweakers user BeefHazard, vrijdag 05 april 2013 15:58

Zooo, da's even een kick!

Kan niet weerstaan daarop te reageren: voeding is prima. De kans dat deze voeding slecht is, is nihil. Het is namelijk een Seasonic voeding.

Reageren is niet meer mogelijk