Freemiumterreur

Door BeefHazard op woensdag 16 april 2014 22:42 - Reacties (30)
Categorie: -, Views: 6.550

Het valt me de laatste tijd steeds vaker op. De vreselijke terreur van freemium-spelletjes. Mensen worden gemanipuleerd en geleid tot niet-rationele keuzes. Grote bedrijven die mobiele games ontwikkelen slaan geld uit de zakken van consumenten en kinderen en developers met goede ideeën voor games zien hun markt verdwijnen omdat niemand bereid is geld neer te leggen voor een spelletje.

Ik moest laatst met mijn vriendin oppassen op kinderen in haar buurt. Het meisje van 5 en het jochie van 8 jaar hadden allebei een iPad. Daarop speelden ze typische Facebook-style freemiumspelletjes, zoals Hay Day. Eén van de eerste vragen was natuurlijk of ik het ook speelde. Was dit een vraag omdat hij graag wilde weten of ik er goed in was? Nee, hij zou er voordeel bij hebben. Ik reageerde netjes dat ik geen tijd heb voor spelletjes. In de realiteit heb ik dat echt wel, maar dan op mijn PC en alleen spelletjes die ik in één keer kan kopen en in mijn bezit kan hebben. Ik lijk wel een oud mannetje, vinden sommigen.

Dat jongetje tekende voor mij hoe kinderen tegenwoordig opgroeien met het idee dat ze winst kunnen kopen. Zo werkt dat zo mooi op je iPad; je koopt gewoon wat muntjes, daarmee koop je in-game items en win je prachtige dingen. Scheelt je weer werk. Je denkt dat je geheel uit jezelf bedacht hebt dat je die muntjes maar ging kopen, maar dat is niet zo. Daar zit een gigantisch psychologisch mechanisme achter. Een freemium spelletje is één grote skinnerdoos.

Skinnerdoos? Wat is dat dan?
http://i.imgur.com/VlZ8AdZ.png
Dit is een skinnerdoos. Hiermee kon Burrhus Skinner in het begin van de twintigste eeuw een muis operant conditioneren. Hij kon het gedrag van de muis beïnvloeden door de keuzes te bestraffen of te belonen. Skinner liet een muis een paar dagen in een geluidsdichte doos zitten. Op een bepaald interval werd er een beetje eten in een traytje gegooid. De muis zou naar het traytje komen, het eten pakken en opeten. Zodra de muis al opstond bij het horen van het mechanisme dat het eten in het bakje gaat plaatsen, voegde Skinner een extra moeilijkheidsgraad toe. Hij plaatste een hendeltje dat omhoog gaat wanneer er eten in het bakje zit. De muis kan niet bij het eten zonder het hendeltje naar beneden te bewegen. De muis zal blijven opereren (vandaar operant) en vanzelf ontdekken dat dat hendeltje de sleutel is tot het krijgen van eten. De muis zal met alle kracht die hij heeft aan dat hendeltje gaan hangen om zo veel mogelijk eten te krijgen. Zie je de paralellen met freemium? Het spelletje geeft je heel veel lol, je bouwt iets, het ziet er leuk uit en dan moet je je vrienden uitnodigen, 20 uur wachten of betalen. Het hendeltje is in dit geval het betalen. Je gaat zo veel mogelijk betalen om meer plezier te krijgen.

Deze spelletjes zijn vreselijk slim in elkaar gezet. Er is bewust een exponentiele stijging gemaakt in de hoeveelheid lol die je hebt naarmate je vordert in het spel. Ze zorgen dat jij helemaal het gevoel krijgt dat je het fantastisch doet. Dat is het moment dat je muntjes of een andere nonsense-eenheid op zijn. Vrienden uitnodigen, wachten, of kopen zijn je opties. Als je gaat wachten is die lol weg - dat wil je toch niet? Vrienden lastig vallen doen helaas veel te veel mensen al. Het is voor het bedrijf het ideale compromis - er komen weer nieuwe gebruikers bij die ze precies op dezelfde manier kunnen conditioneren om microtransacties te doen. Je kunt niet winnen van een freemium-model. Je zult te allen tijde een pop in de poppenkast zijn van de maker.

Het lijkt heel erg onschuldig. Mijn buurvrouw, gepensioneerd, had een paar vragen aan mij over haar iPad. Natuurlijk eerst het ondertussen bijna routine geworden e-mailwachtwoordenspel gespeeld en daarna vertelde ze dat veel mensen met haar een spelletje wilden doen. Ik was verbaasd, tot ze het liet zien: Candy Crush invites op Facebook. Zij zag dat natuurlijk als een persoonlijke uitnodiging om ook Candy Crush te gaan spelen. Ik heb haar gelijk verteld dat het misschien wel erg leuk is maar dat het absoluut geen persoonlijke uitnodiging is en dat deze mensen die uitnodigingen gewoon versturen aan iedereen in hun Facebook-contactenlijst zodat ze zelf verder kunnen spelen.

Sla voortaan ook freemium-spelletjes over; je hebt meer plezier van een spel waar je misschien één keertje ¤1 aan uitgeeft (als je per se mobile games wilt spelen) dan aan een freemium-spel, hoe mooi het ook moge lijken. Je bent dan niet langer je eigen hoofd, je vrienden op sociale media en/of je portemonnee tot last.

Dit stuk zal vast bagger zijn, ik ben ernstig vermoeid maar ben toch gaan schrijven.

Volgende: Het structureel falen van ons schoolsysteem 10-'14 Het structureel falen van ons schoolsysteem
Volgende: Hoe klein is een nanodeeltje? 04-'14 Hoe klein is een nanodeeltje?

Reacties


Door Tweakers user Frozen, woensdag 16 april 2014 23:03

Kom je ook world of tanks spelen?

Door Tweakers user azerty, woensdag 16 april 2014 23:08

Wat is je facebook account? Ik zou graag met jou farmville spelen :+

Door Tweakers user 3DDude, donderdag 17 april 2014 00:32

Vind het ook mateloos irritant.
Farmville ofzo.. waarom zou je dat willen spelen vroeg ik me al af.

Heb die meldingen stop gezet ergens geloof ik :P

Door Tweakers user Snake, donderdag 17 april 2014 07:16

Sla voortaan ook freemium-spelletjes over; je hebt meer plezier van een spel waar je misschien één keertje ¤1 aan uitgeeft (als je per se mobile games wilt spelen) dan aan een freemium-spel, hoe mooi het ook moge lijken.
Helaas, tegenwoordig ook steeds meer spellen die EN paid zijn, en om de zoveel tijd komen zagen van: OMG KIJK KOOP DEZE AWESOME GEAR VOOR MAAR .99 euro, of wacht toch maar 5 uur.

[Reactie gewijzigd op donderdag 17 april 2014 07:16]


Door Tweakers user Gomez12, donderdag 17 april 2014 08:12

Wat ik altijd het mooie aan dat soort games vind is dat het over het algemeen bijna geen micro-transacties meer zijn,

Genoeg farmville's etc gezien die gewoon rustig iets van 90 euro vragen voor het hoogste pakket. Dat is gewoon 2x nieuwprijs van een volledig spel.

Door Tweakers user -RetroX-, donderdag 17 april 2014 08:24

Als rolmodel laat je het jochie dus niet weten hoe het concept werkt en lieg je over je motieven om niet te spelen...

Verwacht je nu dat dit jochie volledig uit zichzelf gaat beseffen dat hoe de gaming en marketing industrie werkt?

Waarschijnlijk is dit wel erg zwart-wit gesteld maar het illustreert wel een hedendaags probleem. Namelijk dat we ons niet altijd geroepen voelen om actief iets te doen aan storende elementen in onze maatschappij.

En inderdaad, feemium is the root of all evil!

Door Tweakers user chime, donderdag 17 april 2014 08:56

Frozen schreef op woensdag 16 april 2014 @ 23:03:
Kom je ook world of tanks spelen?
Daar heb ik me toch al veel gratis uurtjes mee geamuseerd :+

Door Tweakers user Tim_bots, donderdag 17 april 2014 10:42

Toevallig gisteren in het nieuws, je haalt hetzelfde uit als deze gast.
nieuws: Gamer gebruikt Lego en Arduino-bord om te farmen in free-to-play-game
Bye freemium.

Door Tweakers user bonyuri, donderdag 17 april 2014 10:53

-RetroX- schreef op donderdag 17 april 2014 @ 08:24:
Waarschijnlijk is dit wel erg zwart-wit gesteld maar het illustreert wel een hedendaags probleem. Namelijk dat we ons niet altijd geroepen voelen om actief iets te doen aan storende elementen in onze maatschappij.
Dit.

Mijn zoon en dochter maak ik iedere keer weer duidelijk er bij ons geen in-app aankopen worden gedaan om weer besjes bij de Smurfen te hebben of extra levens bij Candy Crush.

De oudste wilde een tijdje terug Minecraft spelen. Goed, zakgeld inleveren en ik doe de (eenmalige) aankoop van de app. Geen gezeur achteraf en het werkt perfect.

Conclusie:
Wij zijn zelf verantwoordelijk voor het opvoeden van onze kinderen, want de spelletjesmakers willen alleen maar geld verdienen.

Door Tweakers user ChojinZ, donderdag 17 april 2014 10:55

-RetroX- schreef op donderdag 17 april 2014 @ 08:24:
Als rolmodel laat je het jochie dus niet weten hoe het concept werkt en lieg je over je motieven om niet te spelen...

Verwacht je nu dat dit jochie volledig uit zichzelf gaat beseffen dat hoe de gaming en marketing industrie werkt?
Het is een jongetje van 8 jaar.... 8)7

Door Tweakers user -RetroX-, donderdag 17 april 2014 11:01

ChojinZ schreef op donderdag 17 april 2014 @ 10:55:
[...]
Het is een jongetje van 8 jaar.... 8)7
Inderdaad, dat schreef de TS. En je punt is?

Door Tweakers user H!GHGuY, donderdag 17 april 2014 12:29

Facebook? Wat is dat?

Door Tweakers user Ample Energy, donderdag 17 april 2014 13:52

-RetroX- schreef op donderdag 17 april 2014 @ 08:24:
Als rolmodel laat je het jochie dus niet weten hoe het concept werkt en lieg je over je motieven om niet te spelen...

Verwacht je nu dat dit jochie volledig uit zichzelf gaat beseffen dat hoe de gaming en marketing industrie werkt?

Waarschijnlijk is dit wel erg zwart-wit gesteld maar het illustreert wel een hedendaags probleem. Namelijk dat we ons niet altijd geroepen voelen om actief iets te doen aan storende elementen in onze maatschappij.
Boeiuh? :+

Kinderen nemen heel snel heel veel tijd in beslag en leren er bar weinig van. Dingen aanleren laat ik maar aan de ouders over; die hebben er voor gekozen om aan dat traject te beginnen.
En hoeveel ouders stellen het op prijs als je hun kinderen dingen aanleert die de ouders niet belangrijk vinden of zelfs als onwaarheden aanzien?

Ik weet niet waarom BeefHazard moest oppassen, misschien juist als een soort leerkracht, maar ik zou problemen met kinderen ook niet zomaar aanpakken.

Door Tweakers user bonyuri, donderdag 17 april 2014 13:57

Siempie schreef op donderdag 17 april 2014 @ 13:52:
[...]

Kinderen nemen heel snel heel veel tijd in beslag en leren er bar weinig van.
Haha, mooi dit. Laat dit nou de kern van het probleem zijn.
Kinderen leren JUIST heel snel. Waarom denk je dat al dat kleine grut zonder al te veel problemen met een Tablet over weg kan, terwijl mijn oma er geen reet van snapt.

Dat je het jezelf niet te veel aantrekt bij andersmans kinderen dat vind ik dan wel weer goed, je hoeft andersmans kind niet op te voeden. :)

Door Tweakers user ChojinZ, donderdag 17 april 2014 14:43

-RetroX- schreef op donderdag 17 april 2014 @ 11:01:
[...]

Inderdaad, dat schreef de TS. En je punt is?
Mijn punt is dat je een jongetje van 8 niet kan uitleggen hoe de gaming en marketing industrie werkt. Heck, zelfs volwassen tweakers snappen het soms al niet, laat staan iemand van 8.
Daarnaast hebben de meeste kinderen van 8 nog geen goed besef van wat nu de waarde is van geld. Hoe ga je dan uitleggen dat dit allemaal geldklopperij is?

Door Tweakers user mhaket, donderdag 17 april 2014 14:51

"It takes a whole village to raise a child...."

Ik erger me blauw aan de opmerking: "dat moeten de ouders maar doen". Samenleving is wel even iets complexer dan dat en iedereen heeft elkaar nodig (ook cross-generaties).

Door Tweakers user Brammos85, donderdag 17 april 2014 15:16

De tactieken zijn inderdaad smerig. Uit pure frustratie met Candy Crush gestopt nadat als ik bij een level vast zat ik merkte dat na een week niet spelen ik gegarandeerd het level wél haalde in 1 x. Men wil je vasthouden aan de game, bepaalt zelf wanneer je een level haalt, en het enige doel is om winst te maken.

Dat verbloemt met kleurtjes en vrolijke geluidjes, over een wolf in schaapskleren gesproken.

Door Tweakers user 3DDude, donderdag 17 april 2014 15:25

bonyuri schreef op donderdag 17 april 2014 @ 13:57:
[...]


Haha, mooi dit. Laat dit nou de kern van het probleem zijn.
Kinderen leren JUIST heel snel. Waarom denk je dat al dat kleine grut zonder al te veel problemen met een Tablet over weg kan, terwijl mijn oma er geen reet van snapt.

Dat je het jezelf niet te veel aantrekt bij andersmans kinderen dat vind ik dan wel weer goed, je hoeft andersmans kind niet op te voeden. :)
En een heleboel kinderen DENKEN dat ze weten hoe het werkt. Maar dat blijkt ook altijd maar half te zijn.... ;)

Door Tweakers user -RetroX-, donderdag 17 april 2014 16:25

ChojinZ schreef op donderdag 17 april 2014 @ 14:43:
[...]

Mijn punt is dat je een jongetje van 8 niet kan uitleggen hoe de gaming en marketing industrie werkt. Heck, zelfs volwassen tweakers snappen het soms al niet, laat staan iemand van 8.
Daarnaast hebben de meeste kinderen van 8 nog geen goed besef van wat nu de waarde is van geld. Hoe ga je dan uitleggen dat dit allemaal geldklopperij is?
Ik heb er anders geen enkele moeite mee om dit mijn 4 jarige dochter uit te leggen.

Natuurlijk zullen ze niet alles in 1x snappen. De waarde van geld hoeven ze ook niet in detail te weten om de principes te leren kennen.

Mijn kinderen neem ik ook mee naar de winkel. Daar leren ze ook dat ze niet alles zomaar kunnen pakken maar eerst langs de kassa moeten om iets af te rekenen. Het principe verschilt toch niets met een ingame aankoop?

Een veel gehoorde klacht is dat kinderen "tegenwoordig" brutaal zijn en tot op het bot verwend. Maar anderzijds durven we kinderen niet te corrigeren of onderschatten we het feit dat kinderen op jonge leeftijd veel kunnen begrijpen....

Door Tweakers user -RetroX-, donderdag 17 april 2014 16:35

Siempie schreef op donderdag 17 april 2014 @ 13:52:
[...]

Boeiuh? :+
[...]
, maar ik zou problemen met kinderen ook niet zomaar aanpakken.
Blijkbaar boeit het BeefHazard wel want hij schrijft er immers een blog over.

Ik stel ook helemaal niet dat je zomaar willekeurige problemen van kinderen moet gaan lopen oplossen. Dat is ook niet nodig.

Echter, als je zelf (ongevraagd) een actieve rol krijgt toebedeeld (door middel van een vraag) dan is het erg jammer dat, op het moment dat je dus de kans hebt, er niets mee doet... maar dan wel moeite neemt om er een blog over te schrijven.

[Reactie gewijzigd op donderdag 17 april 2014 16:36]


Door Tweakers user ChojinZ, donderdag 17 april 2014 17:35

-RetroX- schreef op donderdag 17 april 2014 @ 16:25:
[...]


Mijn kinderen neem ik ook mee naar de winkel. Daar leren ze ook dat ze niet alles zomaar kunnen pakken maar eerst langs de kassa moeten om iets af te rekenen. Het principe verschilt toch niets met een ingame aankoop?
De vraag is of ze dat in het vervolg niet meer doen omdat ze snappen dat het geld kost en omdat papa voor dat geld eerst moet werken of omdat dat komt omdat papa het ze oplegt. Ik denk persoonlijk dat laatste.

Opvoeden, en dan heb ik het vooral over de wat jongere kinderen, is vaak toch ook een beetje africhten/trainen. Het hoe/waarom komt pas later. Tuurlijk begin je meteen al met het uitleggen waarom iets wel of niet mag, maar dat wil niet zeggen dat ze dat ook meteen begrijpen.
Tot zover mijn ervaring als papa...

[Reactie gewijzigd op donderdag 17 april 2014 17:37]


Door Tweakers user Rey Nemaattori, donderdag 17 april 2014 21:09

-RetroX- schreef op donderdag 17 april 2014 @ 08:24:
Als rolmodel laat je het jochie dus niet weten hoe het concept werkt en lieg je over je motieven om niet te spelen...

Verwacht je nu dat dit jochie volledig uit zichzelf gaat beseffen dat hoe de gaming en marketing industrie werkt?

Waarschijnlijk is dit wel erg zwart-wit gesteld maar het illustreert wel een hedendaags probleem. Namelijk dat we ons niet altijd geroepen voelen om actief iets te doen aan storende elementen in onze maatschappij.

En inderdaad, feemium is the root of all evil!
Als je een 2e muis zou zou conditioneren om de eerste van het hendeltje weg te houden, denk je dat die eerste muis dat gaat zien als geholpen worden in het overwinnen van zijn voedsel verzamel woede?

m.a.w. denk je werkelijk aan een 8 jarig kind de psychologie van een freemium model uit te kunnen leggen én kan overreden te kappen met die games, ondanks dat al zijn vriendjes dat wel blijven spelen(en het dus the topic of the day is op school)? 8)7

[Reactie gewijzigd op donderdag 17 april 2014 21:09]


Door Tweakers user Paul-G, vrijdag 18 april 2014 08:06

Zelf ben ik onder de 20 en ik heb nou nooit de lol in kunnen zien van freemium games. Waar mijn leeftijdsgenoten zich uren kunnen vermaken met die troep, heb ik het na 5 minuten gezien met die dingen.
Ik ben het wel met BeefHazard eens, doe mij maar een pc game, in een keer alles, dus veel meer plezier :) (nu heb je natuurlijk ook steeds meer pc games die freemium zijn, maar daar begin ik dan ook niet aan.)

Door Tweakers user Gamebuster, vrijdag 18 april 2014 10:15

Als jij 15 bent en jij dit hebt geschreven, ben je al erg helder voor je leeftijd. Well done! Jij komt er wel.

Door Tweakers user Zilverdael80, vrijdag 18 april 2014 11:24

Wat is je punt nu precies?
De ouders zijn verantwoordelijk voor het kind, en die bepalen dus of er wel/geen geld betaald word.
Je zou het ook als een beloningsysteem kunnen zien, waar kinderen de waarde van geld nog niet door hebben ...
Papa's auto wassen, krijg jij X munten in je spelletjes. Goede cijfers op je rapport? Huiswerk allemaal gedaan? Ga zo maar door.
Het kind leert hierdoor dat om je doel te bereiken je soms minder leuke dingen (werk) moet verrichten. Zoals het in de pijnlijke harde wereld ook zal gaan.

Door Tweakers user A Lurker, vrijdag 18 april 2014 11:24

Je slaat de spijker op de kop. En het leest ook makkelijk weg. Kudo's voor deze blog.

Verder my two cents:

- @-RetroX-: Een kind van 8 de psychologie en nadelen van freemium games willen uitleggen, jij hebt zeker geen kinderen? Dat is iets wat je niet "even" kan doen, voor een kind van die leeftijd bestaat er waarschijnlijk geen verschil tussen dit soort melkkoeien en fatsoenlijke spellen. Ik begrijp heel goed dat de blogposter dit niet heeft proberen uit te leggen.

- Freemium games worden niet gespeeld door gamers. Het is gewoon een veredelde vorm van bezigheidstherapie voor de massa. Gamers prikken hierdoor heen, omdat we weten wat goede gameplay is, maar Jan doorsnee heeft dat niet door, en wil dat ook niet door hebben. Ik zie het als een alternatief voor bankhangen en al zappend tv kijken.

Door Tweakers user Amanoo, vrijdag 18 april 2014 13:01

Je maakt wel snel een stap van kinderen die op iPads spelen naar betalen voor in-game spul.

Zelf heb ik niet per se wat tegen op microtransacties, maar de manier waarop is wel belangrijk. Ik speel bijvoorbeeld Plants VS Zombies 2. Prima spelletje, erg vermakelijk en geld uitgeven hoeft helemaal niet. Ik heb de eerste 3 werelden zonder geld uit te geven, of dingen op Facebook te plaatsen (gebruik ik niet eens) uitgespeeld. Daarna een enkele microtransactie uitgevoerd, om mijn waardering te uiten. Wel vind ik het storend dat EA veel emphase op microtransacties heeft gelegd. Maar goed, als je enkel een winkelknopje plaatst en er niets over zegt, dan weten mensen niet eens dat ze geld kunnen uitgeven. Bij dit spel heb je wel een voordeel als je microtransacties uitvoert, maar het is niet zo erg, want het is toch maar single player.

En dan DotA2. Ik ga al richting de 800 uur speeltijd, en hiermee is er geen enkel spel dat ik zo erg heb platgespeeld. Gratis spel dat microtransacties wat subtieler doet dan EA. Het zijn vooral wat tamelijk makkelijk te negeren advertenties tijdens matchmaking. Microtransacties dienen puur esthetische doeleinden. Je krijgt gewoon een mannetje dat er wat leuker uitziet, of een andere courier. geen in-game voordelen. Ik heb al twee shirts gekocht waarbij je een item krijgt voor het spel zelf, en ook al enkele keys om treasures mee te openen. Bij een spel dat je zo leuk vindt mag je ook wel een beetje geld uitgeven.

Wat slecht is zijn de pay to win spellen, en ook spellen waar echt hele content nog te koop staat. Battlefield Heroes heeft diverse premium wapens die moeten worden aangeschaft. Mass Effect is al betaald, maar vervolgens kan je nog eens los honderdduizenden DLC kopen. In League of Legends heb je nooit toegang tot meer dan 10 heroes, tenzij je betaalt. Ik vind Team Fortress 2 een grensgeval dat nog net aan de juiste kant van de grens zit. Er is veel aandacht aan balans geschonken, en welk wapen nu beter is ligt erg aan de speler. Er zijn weinig wapens die duidelijk beter zijn dan de standaard wapens. En met alle crafting, random drops en trading hoef je ook niet te betalen om aan een ander wapen te komen. Vrijwel elk wapen is ook gratis te verkrijgen. De uitzonderingen zijn speciale wapens zoals de Golden Wrench, die ook kort betaald te krijgen zijn, en er ook meer voor de grap in zitten.

Door Tweakers user Ample Energy, vrijdag 18 april 2014 13:43

bonyuri schreef op donderdag 17 april 2014 @ 13:57:
Haha, mooi dit. Laat dit nou de kern van het probleem zijn.
Kinderen leren JUIST heel snel. Waarom denk je dat al dat kleine grut zonder al te veel problemen met een Tablet over weg kan, terwijl mijn oma er geen reet van snapt.

Dat je het jezelf niet te veel aantrekt bij andersmans kinderen dat vind ik dan wel weer goed, je hoeft andersmans kind niet op te voeden. :)
Dat is een mening. Jij vindt dat ze met tablets overweg kunnen. Ik vind het navigeren naar Facebook op een iPad geen competentie. Die kinderen hebben geen flauw idee van hoe de tablet zelf werkt of hoe software in elkaar steekt of hoe computers denken en ga zo maar door. Dan neem je leuk het extreme voorbeeld van een digibete oma, maar misschien kan die oma wel trekkers repareren. Dat snappen die kinderen ook niet.

Kinderen leren niet meer hoe dingen werken en worden ook niet aangespoord daar naar op zoek te gaan. De apparaten waarvan jij vindt dat ze kinderen dingen laten zien ondersteunen geen manipulatie, modificaties en zelfs amper reparaties.
mhaket schreef op donderdag 17 april 2014 @ 14:51:
"It takes a whole village to raise a child...."

Ik erger me blauw aan de opmerking: "dat moeten de ouders maar doen". Samenleving is wel even iets complexer dan dat en iedereen heeft elkaar nodig (ook cross-generaties).
Dan mag jij een mooie blogpost maken die uitlegt wat het verschil is tussen bemoeienis en het opvoeden van andermans kinderen. En je moet uitleggen waarom een keuze van een ander op mij geforceerd moet worden. En je moet even iets uitvinden waarmee ik kan herkennen dat een ouder mijn mening deelt en welke ouders niet.
Er staat geen geboortedatum in je profiel, maar je komt op mij over als iemand die het niet hebben van kinderen egoïstisch vindt, dus ik ga er vanuit dat je kinderen hebt. Jij wilt dus graag dat ik achter jou kont aanloop in de supermarkt, omdat ik jou kinderen moet uitleggen dat de spullen die jij koopt niet gezond zijn en chemisch zijn? Misschien reductio ad absurdum, maar die stomme oneliners die op stront slaan zijn zo vervelend om tegen te komen.
-RetroX- schreef op donderdag 17 april 2014 @ 16:35:
Blijkbaar boeit het BeefHazard wel want hij schrijft er immers een blog over.

Ik stel ook helemaal niet dat je zomaar willekeurige problemen van kinderen moet gaan lopen oplossen. Dat is ook niet nodig.

Echter, als je zelf (ongevraagd) een actieve rol krijgt toebedeeld (door middel van een vraag) dan is het erg jammer dat, op het moment dat je dus de kans hebt, er niets mee doet... maar dan wel moeite neemt om er een blog over te schrijven.
Link naar de ouders mailen en klaar? :+

Maar wat serieuzer: het kost gewoon veel tijd en energie om basisdingen uit te leggen aan kinderen. Als je dat niet erg vindt of misschien zelfs leuk vindt is het een kleine moeite om het uit te leggen, maar als je er een hekel aan hebt of liever iets uitlegt waar ze direct iets mee kunnen, dan is zo'n leugentje waarmee je er in een paar seconden vanaf bent wel makkelijk. We weten de situatie toch niet. Misschien stond hij wel even te praten met een andere volwassene. En het is ook niet echt positief voor de sfeer; een kind proberen uit te leggen dat wat hij leuk vindt en doet niet goed is en dat hij maar beter iets kan gaan doen dat zijn vrienden op school saai vinden :P

Door Tweakers user Kern, vrijdag 18 april 2014 21:23

Ik mis de goede oude games waar je moest farmen voor je gear tot je er doodziek van werdt. Nu is het ahh fk dat hier 5euro en ik heb het..

Klein typfoutje gespot in " Ik was verbaasd, tot ze het liet zijn: Candy Crush invites op Facebook. " zijn moet zien zijn natuurlijk.

Door Tweakers user BeefHazard, vrijdag 18 april 2014 21:25

Kern schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 21:23:
Ik mis de goede oude games waar je moest farmen voor je gear tot je er doodziek van werdt. Nu is het ahh fk dat hier 5euro en ik heb het..

Klein typfoutje gespot in " Ik was verbaasd, tot ze het liet zijn: Candy Crush invites op Facebook. " zijn moet zien zijn natuurlijk.
Oeps! Verbeterd, thanks.

Reageren is niet meer mogelijk